Aan het eind van 1944 werd de bevolking opgeschrikt door een nieuw Duits wapen. De vliegende bom, ofwel de V1 (Vergeltungswaffen, vergeldingswapen) deed zijn intrede. Vanuit de streek rond Lochem en Deventer werden de V1's gelanceerd richting Antwerpen met als doel de aanvoer van geallieerd materiaal voor onder andere het Ardennenoffensief tegen te werken.

De V1 is een onbemand vliegtuigje met straalaandrijving. Het was een bij de bevolking zeer gevreesd wapen. Vele burgers hebben hun leven verloren door dit wapen. In de lucht leken het kleine vliegtuigen met straalaandrijving. 's Nachts was het een onheilspellend gezicht. De bevolking lette bij het lanceren goed op of de motor het wel deed, want anders was men niet veilig in de route, waar deze V-I overvloog. Het was een nieuw wapen en er gebeurden dan ook veel ongelukken mee.

Vanuit de lucht hebben de geallieerden geprobeerd de lanceerbanen te verwoesten, doch ze lagen zo goed gecamoufleerd dat dit praktisch niet is gelukt. Boven de baan was een gazen net gespannen met groene takken van dennen erop en alleen tijdens het lanceren was het net gedeeltelijk weg. Vanuit de lucht was het niet waarneembaar. Het verzet heeft vele tekeningen van de plaatsen waar ze waren opgesteld ingezonden. Hiervan werden microfoto's gemaakt en doorgezonden naar Engeland. Maar dit heeft geen resultaat opgeleverd.

De V1's werden afgevuurd vanuit de omgeving van Lochem en Deventer richting Antwerpen. De Betuwe lag in deze lijn en in tal van dagboeken worden de V1 herhaaldelijk beschreven. Met name 's nachts kwamen velen over. In de omgeving van Lochem zijn nog restanten van lanceerplatforms te vinden. In Frankrijk is hier nog meer van overgebleven.

In de Betuwe zijn meerdere inslagen van V1's bekend. Maar ook in de gebieden waarheen geëvacueerd was werden inslagen meegemaakt. Tilburg en Eindhoven lagen namelijk ook in de lijn Lochem-Antwerpen en ook hier ging het wel eens mis. Kenmerkend was het pruttelende geluid van de motoren. Als deze echt stil viel wist men dat de V1 naar beneden kwam. Hieronder de bij ons bekende inslagen in de Betuwe. Indien u meer info heeft doen wij het vriendelijke verzoek aan u om deze bij ons te melden. In de Betuwe werd de V1 voornamelijk een vliegende bom genoemd. In de achterhoek stonden ze bekend als vuurkonten.

Uit Bevrijdingsbloesem, enkele dagboekfragmenten

Blz 113 Huissen, evacuees naar Velp (Arnhem) nabij kwekerij Overhagen

26 november 1944 een V2 afgeschoten
2 februari V1 gevallen op de Pinkenberg
4 maart V1 in een weiland
27 maart V1 gevallen in de Oranjestraat, 14 doden

Blz 295 Slijk-Ewijk - Oosterhout (Gld)

Dec 44 V1 neergestort nabij de smitskolk (uiterwaarden Waal)
Dec-mrt 45 V1 neergestort hoek Akkerstraat-Valburgseweg Slijk-Ewijk, 4 huizen/boerderijen verwoest

Blz 325, dagboek van een zuster

2 januari 1945 vliegende bom V1 neergestort op de polder (uiterwaard) van Oosterhout (Gld)
Na 3 maart zijn geen vliegende bommen meer overgekomen
17 maart 1945 vliegende bom bij kersenboomgaard bij C. Maters in het Oosterhoutse bos, nabij kasteel Oosterhout, veel glasschade
17 maart vliegende bom nabij cafe Altena (Dijk Oosterhout-Slijk-Ewijk) 3 panden zwaar beschadigd

{slider Uit dagboek van Homoet naar Manneneiland (Dirksen) gezien vanuit Valburg|grey}

16 dec 1944 07.00 uur vliegende bommen over Valburg, idem ’s avonds
17 dec 's nachts weer vliegende bommen over
18 dec van 15.00 tot 22.00 uur vliegende bommen op Zetten
19 dec vliegende bommen over Valburg
20 dec veel vliegende bommen over Valburg
23 dec vliegende bommen

{slider Door hoog water tijdelijk verhuisd naar Ressen - Oosterhout (Gld)|grey}

16 jan '45 weer verscheidene vliegende bommen
23 jan veel vliegende bommen
31 jan veel vliegende bommen
1 feb veel vliegende bommen
2 feb vliegende bom stort neer nabij Ressen-Oosterhout (Gld)
18 feb weer veel vliegende bommen
7 maart heel veel vliegende bommen
24 maart vliegende bom gevallen in de boomgaard van C. Maters, veel fruitbomen vernield
27 maart, veel vliegende bommen